نسبت وبلاگ‌ نویسی با همجنسگرایان (2)

بخش دوم: چطور وبلاگ بنویسیم؟

برای شروع شاید بهتر باشد وبلاگ خوان خوبی باشید. بسیاری از کسانی که امروز وبلاگ دارند پس از ماه‌ها وبلاگ خوانی شروع به وبلاگ نویسی می‌کنند. خواندن وبلاگ دیگران به ما کمک می‌کند شناخت بهتر و بیشتری از نحوه نوشتن به دست بیاوریم. مثلا از اینتر زدن‌های بی‌جا که پاراگرف ایجاد می‌کند یا وسط‌‌چین نوشتن تمام پست و دیگر موارد که در پست بعدی به آن اشاره می‌خواهم کرد خودداری کنیم. درباره غلط‌های دستوری باید بیشتر مطالعه کنیم. خود من در رعایت دستور زبان بسیار ضعیفم. البته وبلاگ خواندن ویا مطالعه مجله، داستان و کتاب نیز به بهبود این وضعیت کمک می‌کند. به مرور آنهایی که مثل من در نگارش و ویرایش ضعیف هستند با مطالعه بیشتر نوشتن‌شان جا می‌افتد. پس زیاد سخت گیری نکنید فقط به روش نوشتن‌های اینترنتی آشنایی پیدا کنید که در برگه وبلاگ خود طوری بنویسید که خواننده اذیت نشود.
همان طور که می‌دانید برای انتشار دیتا (متن، تصاویر، صدا و…) بر روی اینترنت نیاز به یک فضا (چیزی مثل هارد یا رم) داریم. به آن در اینترنت هاست می‌گویند. برای پیدا کردن آن دیتا نیز نیاز به یک آدرس است. دامین همان آدرسی است که ما را به سایت می‌رساند. قالب وبلاگ با سایت متفاوت است. در وبلاگ زیر مطلب نوشته شده کامنت (یاداشت یا نظر) می‌دهیم. عموما از قالب ساده و منظمی بر خوردار است. برای تهیه هاست و دامین باید آنها را خرید.
اما برای وبلاگ نویسی سرویس‌های رایگان بسیاری وجود دارند. آنها برای شما یک فضایی در نظر می‌گیرند تا مطلب خود را منتشر کنید. بعضی از سرویس‌های وبلاگ نویسی علاوه بر این فضایی برای انتشار دیتا شما نیز در نظر گرفته اند. مثلا سرویس وردپرس و یا بلاگر (بلاگ اسپات) فضایی به شما می‌دهد تا دیتای خود را آپلود (بارگذاری) کنید. من برای اولین بار در وبلاگ نویسی‌ام با آپلود آشنایی پیدا کردم. متوجه شدم تصاویر که در سایت ها و وبلاگ ها می‌بینم ویا دانلود می‌کنم قبلا آپلود شده‌اند. شاید بتوان گفت آپلود برعکس دانلود است. شما برای آنکه دیگران تصویر یا موزیک شما را دانلود کنند باید قبلا آن را آپلود کنید.
هر سرویسی مدل خود را دارد. مثلا بلاگ اسکای در سایت پیکو فایل برای شما اکانت رایگان می‌سازد و شما دیتای خود را از آنجا آپلود می‌کنید. یا این که بلاگفا اصلا چنین سیستمی ندارد و باید از سایت های دیگر آپلود کنید و آدرس آن را در وبلاگتان بگذارید. همین جا یک توضیح کوچک بدهم که وردپرس و بلاگر سرویس‌های معروف خارجی هستند و پرشین بلاگ، بلاگفا، بلاگ اسکای و میهن بلاگ از سرویس‌های مهم ایرانی‌اند. البته سرویس‌های دیگری نیر هستند که می‌توانید با جستجو آنها را پیدا کنید. توضیح کوچک دیگر این که سرویس‌های ایرانی برای گریز از فیلترینگ وبلاگ‌های حاوی مطالب سیاسی و یا جنسی باشد را حذف می‌کنند. وردپرس و بلاگر به دلیل عدم این شرایط به طور کامل فیلتر هستند. با این وجود به دلیل اطمینان نویسندگان ایرانی و فراگیر بودن راه های گریز از فیلترها هنوز کم رقیب باقی مانده‌اند. برای شروع در هر سرویسی می‌توانید از راهنمای آن سایت استفاده کنید. در پایان توصیه می‌کنم در صورت نوشتن مطالب جنسی یا سیاسی از سرویس‌های امن خارجی استفاده کنید. اگر تازه کار هستید بهتر است در سرویس‌های ساده ایرانی وبلاگ بنویسید. امیدوارم پس از خواندن این پست به جمع وبلاگ نویسان وارد بشوید.

نگاه شما